Program de vizitare:
Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Zambaccian și Muzeul Theodor Pallady, miercuri-vineri, orele 10-18, sâmbătă-duminică 11-19, luni și marți închis. Prima miercuri din lună intrarea gratuită.
Muzeul Colecțiilor de Artă: luni, marți, vineri, orele 10-18, sâmbătă-duminică 11-19, miercuri și joi închis. Prima vineri din lună intrarea gratuită.
Galeria de Artă Decorativă Europeană este închisă temporar din motive tehnice.
În intervalul 16-20 octombrie 2024 Sala Tronului, Sufrageria Regală și Scara Voievozilor vor fi închise publicului. Vă mulțumim pentru înțelegere!

 

Muzeul Național de Artă al României
Grigorescu - Spionul
Descriere lucrare
Nicolae Grigorescu
(Pitaru, jud Dâmboviţa 1838 – Câmpina,1907)
ulei pe pânză
74 x 143 cm
Inv. 69.711/7651
Localizare lucrare
Galeria de Artă Românească Modernă, sala 2
Descriere audio
Dramatizare audio
Film mimico-gestual
Film mimico-gestual

Spionul este una dintre lucrările de maturitate ale lui Nicolae Grigorescu. Deşi realizată în atelier, ea are concreteţea observaţiilor făcute la faţa locului, în vremea în care pictorul a însoţit trupele române trupele române în calitate de reporter artistic, în timpul Războiului de Independenţă din 1877-1878. Cu acest prilej a făcut sute de desene ce stau la baza schiţelor în ulei şi celor câteva lucrări finalizate la comanda oficialităţilor.

Dramatismul înfruntării dintre spionul turc şi soldatul român este lipsit de solemnitatea pozelor academice sau de triumfalismul picturii militare clasice.

Plasaţi în prim-plan, contra luminii, cei doi soldaţi gonesc pe fundalul unui peisaj de câmpie, urmăriţi de la distanţă de un al treilea soldat, român. Mişcarea avântată a sabiei soldatului român este dublată de fumul care iese din pistolul spionului turc, detaliu care subliniază apropierea dramatică a corpurilor. Griuri subtil modulate unesc cerul şi pământul, întrerupte la orizont de câteva tuşe lungi, împăstate, de alb gălbui. Acestea oferă o profunzime nebănuită şi o luminozitate spectaculoasă ansamblului. Urmând principiile şcolii de la Barbizon, şi exemplul peisajelor lui Courbet sau Corot, Grigorescu reuşeşte să transpună convingător acuitatea observaţiei directe.

Vezi mai multe lucrări din Galeria de Artă Românească Modernă

Facebook Page

Acest site folosește cookies

Folosim module cookie pentru a vă pune la dispoziție caracteristici de social media și pentru a analiza traficul. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii acestora.