Accessibility Tools

Program de vizitare:
Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Zambaccian și Muzeul Theodor Pallady, miercuri-vineri, orele 10-18, sâmbătă-duminică 11-19, luni și marți închis. Prima zi miercuri din lună intrarea gratuită.
Muzeul Colecțiilor de Artă: luni, marți, vineri, orele 10-18, sâmbătă-duminică 11-19, miercuri și joi închis. Prima zi de marți din lună intrarea gratuită. 
Pentru vizitele ghidate, vă rugăm să faceți o programare la adresa secretariat@art.museum.ro cu cel puțin 7 zile înainte.
 
 Începând cu data de 17 decembrie 2025:
• Muzeul Theodor Pallady va fi deschis publicului conform programului obișnuit.
Muzeul Național de Artă al României - sediul central:
• Program de sărbători: 27 și 28 decembrie - deschis publicului.
• După sărbători: 3 și 4 ianuarie - deschis. 7 - 11 ianuarie - deschis.  În zilele de 24, 25, 26, 31 decembrie 2025 și 1, 2 ianuarie 2026 muzeul va fi închis.

Galeria de Arta Orientala și Decorativă va fi deschisă în zilele 17, 18 și 19 decembrie, urmând ca în perioada 20 decembrie 2025 - 11 ianuarie 2026 să fie închisă.
Începand cu 12 ianuarie, se revine la programul normal.

Muzeul Național de Artă al României
Cruce de procesiune
Descriere lucrare
Cruce de procesiune
lemn de chiparos (?), sculptat în relief plat, ferecat în argint aurit
52 x 20,7 x 7 cm
Moldova
Meșter Dosoftei de la Putna
1561
Inv.15418 / L 475
Localizare lucrare
Galeria de Artă Veche Românească, sala 4
Descriere audio

În 1561, meşterul Dosoftei de la mănăstirea Putna sculpta pentru postelnicul Matei Crăciun şi soţia sa Maria o cruce de procesiune destinată bisericii mănăstirii Slatina, de curând ridicată de domnitorul Alexandru Lăpuşneanu şi de soţia sa, Ruxandra.

Crucea, înaltă de o jumătate de metru, are trei braţe orizontale care redau simbolic forma crucii pe care a fost răstignit Iisus: braţul de sus marchează locul plăcuţei cu inscripţia INRI (Iisus Nazarineanul Regele Iudeilor), iar cel de jos locul în care picioarele Sale au fost bătute în cuie. Sculptată pe ambele feţe, ea este prinsă într-o ferecătură din argint aurit, decorată cu vrejuri spiralate, în filigran, şi cu rozete la colţuri, mânerul din argint aurit fiind prevăzut cu o sferă, simbol al globului pământesc.

Fiecare faţă a crucii este împărţită în 16 scene miniaturale; majoritatea istorisesc viaţa şi patimile lui Iisus, în timp ce câteva prezintă legende locale, ancorând astfel obiectul în realitatea contemporană a secolului XVI. Cele mai multe scene se petrec pe un fundal arhitectural complex în timp ce altele se petrec în ample peisaje. Ambele soluţii asigură unitatea de timp şi spaţiu a naraţiunii, permiţănd sintetizarea mai multor episoade într-o manieră convingătoare.

Vezi mai multe lucrări din Galeria de Artă Veche Românească

Facebook Page

Acest site folosește cookies

Folosim module cookie pentru a vă pune la dispoziție caracteristici de social media și pentru a analiza traficul. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii acestora.