Accessibility Tools

Visiting hours:
The National Museum of Art of Romania, the Theodor Pallady Museum and the K. H. Zambaccian Museum can be visited: Wednesday-Friday 10am-6pm

Saturday-Sunday 11am-7pm, Monday and Tuesday closed. Free entry on the first Wednesday of the month.
The Art Collections Museum: Monday, Tuesday and Friday, 10am-6pm, Saturday and Sunday 11am-7pm, closed Wednesday and Thursday. Free entry on the first Tuesday of the month.
Last entrance: 1 hour before closing for The National Museum of Art of Romania and the Art Collections Museum and 30 minutes for the Theodor Pallady Museum, the K. H. Zambaccian Museum and the temporary exhibitions.
For guided tours, please make a reservation at secretariat@art.museum.ro at least 7 days in advance. 
The National Museum of Art of Romania – main building:
Holiday schedule: December 27–28 – open to the public.
After the holidays: January 3–4 – open; January 7–11 – open. On December 24, 25, 26, and 31, 2025, and January 1 and 2, 2026, the museum will be closed.
The Oriental and Decorative Art Gallery will be open on December 17, 18, and 19, and will be closed from December 20, 2025, to January 11, 2026. 
Starting January 12, the normal schedule will resume.

 

The National Museum of Art of Romania

15 noiembrie 2025- 15 martie 2026

Vernisaj: vineri 14 noiembrie, ora 18.00

Muzeul Colecțiilor de Artă, Calea Victoriei 111

Însoțit de lansarea volumului bilingv: C. Baba. Repertoriul colecției

Expoziția prezintă o selecție din opera lui Corneliu Baba (1906-1997) construită în jurul uneia dintre temele majore ale artei universale și, în același timp, o constantă a căutărilor plastice ale artistului: portretul feminin. Expoziția este curatoriată de Liliana Chiriac și Maria Muscalu Albani.

 În Jurnalele și Caietele de atelier ale artistului apar mărturii ale unor frământări în procesul de creație – identificarea unui chip feminin exemplar, în care particularitatea trăsăturilor chipului să poată exprima gânduri și sentimente și, alături de gestica mâinilor, să sugereze o formă nonverbală de comunicare. Aceste confesiuni dezvăluie preocuparea artistului pentru genul portretului și explorarea în această direcție a unor fizionomii reale sau fictive, dovedind fantezie și virtuozitate picturală. Nu există nicio perioadă în cronologia operei artistului, în care tema omului să nu fi fost abordată, Baba fiind considerat de criticii de artă un „pictor al omuluiˮ.

Portretele realizate după modele reale sau imaginare se regăsesc în toate perioadele sale de creație și ridică probleme picturale specifice, formând anumite conexiuni între privitor și creator, după cum însuși artistul dezvăluie: „Portretul trebuie să șocheze nu prin asemănare, ci prin prezență, o prezență realizată pictural și încărcată de această forță dramatică”.

Între portretele feminine, pot fi identificate următoarele tipologii: portretul de familie, portretele de copii, portretul anonim, portretul cu identitate și portretul tematic sau portretul imaginar – inspirat de marii maeștri. Unele portrete aparțin temelor de suflet, începând de la portretele de țărani până la compoziții precum Scena de gen, Pieta, Spaima (teme cu un profund caracter filosofic).

Parcursul expozițional cuprinde mai mult de optzeci de lucrări de pictură și grafică, dar și obiecte personale sau documente ale artistului: caiete cu schițe, oglinzi, fotografii de familie, albume de artă etc., aranjate cronologic și tematic, însoțite de texte selectate din Jurnalele artistului și cu informații despre personajele reprezentate, completate de curatori.  

Lucrările de artă și obiectele prezentate fac parte din patrimoniul Muzeului Național de Artă al României și al Muzeului Colecțiilor de Artă (colecțiile C. Baba și I. Pas), precum și din alte trei muzee din Capitală (Muzeul Național de Artă Contemporană, Muzeul Municipiului București, Cabinetul de stampe – Biblioteca Academiei Române), dar și din țară: Muzeul de Artă Craiova, Muzeul „Vasile Pârvanˮ din Bârlad, Muzeul Județean Gorj – „Alexandru Ștefulescu”, Muzeul Judeţean de Artă Prahova – „Ion Ionescu-Quintus”, Muzeul Național de Artă Timișoara, alături de lucrări ce provin din colecția artistului și din colecții particulare.

Cea de a doua componentă a evenimentului este lansarea volumului bilingv C. Baba. Repertoriul colecției. Volumul este dedicat vestitului „pictor al omului“, Corneliu Baba, la care s-a lucrat timp de doi ani, având ca scop punerea în lumină a unor informații inedite, a unor date clare despre opera artistului, necesare identificării tematice și încadrării istorice a creațiilor sale, precum și ilustrații ale lucrărilor/pieselor din colecția artistului de la MCA, dar și din patrimoniul Secției Artă Românească Modernă.

Autor catalog: Liliana Chiriac

Conservator expoziţie: Ilinca Damian

„Corneliu Baba. Chipul feminin - O privire în detaliu” cuprinde și un program educațional pentru copii și adolescenți, intitulat „Cine este ea?”, în colaborare cu Asociația ArtelierD, sub forma unor ateliere de weekend (15 și 29 noiembrie 2025), și a unor ateliere pentru școli și licee. Detalii aici.

Expoziția va fi prezentată la parterul corpului C al Muzeului Colecțiilor de Artă, Calea Victoriei 111. Program: luni, marți, vineri, orele 10.00-18.00, sâmbătă - duminică 11.00-19.00, miercuri și joi închis. Acces: 32 lei. Prima zi de marți din lună intrarea gratuită. 

Romanian Medieval Art Gallery

Romanian Medieval Art Gallery

Over 900 icons, mural paintings, embroideries, manuscripts, silverware, woodcarvings, many of them unique, amply survey Romanian art from the 14th – to the early 19th century. Items on display showcase developments in Moldavia, Wallachia and Transylvania, reflecting the intricate manner in which a traditional Byzantine layer blended in Oriental as well as Western influences to generate original local art forms.

The exhibition

The exhibition "The Group of Four (1925 – 1934): Oscar Han, Ștefan Dimitrescu, Nicolae Tonitza and Francisc Șirato”

Exhibition organized by: Liliana Chiriac, Monica Croitoru-Tonciu, Ilinca Damian.

Theodor Pallady Museum

Theodor Pallady Museum

The museum brings centre stage a core selection of paintings by Theodor Pallady. Together with over 800 prints and drawings from the artist’s Parisian years, these are part of the Serafina and Gheorghe Răut collection, donated to the Romanian state at the end of the 1960s. The collection also comprises French, Dutch, English and Spanish paintings, European furniture and sculpture and a host of various objets d’art which speak eloquently about the manner in which Romanian inter-war intellectuals tried to emulate general trends.

Facebook Page

Acest site folosește cookies

Folosim module cookie pentru a vă pune la dispoziție caracteristici de social media și pentru a analiza traficul. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii acestora.