Accessibility Tools

Program de vizitare:
Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Zambaccian și Muzeul Theodor Pallady, miercuri-vineri, orele 10-18, sâmbătă-duminică 11-19, luni și marți închis. Prima miercuri din lună intrarea gratuită.
Muzeul Colecțiilor de Artă: luni, marți, vineri, orele 10-18, sâmbătă-duminică 11-19, miercuri și joi închis. Prima vineri din lună intrarea gratuită. 
Pentru vizitele ghidate, vă rugăm să faceți o programare la adresa secretariat@art.museum.ro cu cel puțin 7 zile înainte.
În perioada 30 iulie-1 august 2025 Galeria de Artă Orientală și Galeria de Artă Decorativă Europeană vor fi închise pentru lucrări de reamenajare a spațiului expozițional. Vă așteptăm începând de sâmbătă, 2 august 2025, cu o selecție de 90 obiecte expuse în premieră în cadrul Galeriei de Artă Orientală! 
Muzeul Național de Artă al României va fi gazda unui eveniment oficial de stat, mâine 16 iulie 2025, iar accesul publicului larg va fi restricționat pe tot parcursul zilei. Ne redeschidem porțile joi, 17 iulie 2025, și vă așteptăm conform programului normal. Ne cerem scuze pentru eventualele inconveniente create celor care și-ar fi dorit să ne viziteze miercuri.

Muzeul Național de Artă al României
Anonim. Hatmanul Manolache Manu. Pictură ulei pe lemn. Moldova, 1841.
Descriere lucrare
Pictor anonim
ulei pe pânză
0,700 x 0,575
secolul XIX
Inv. 2395
Localizare lucrare
Galeria de Artă Veche Românească, sala 7
Descriere audio

Stângace şi uşor desuet, portretul hatmanului Manolache Manu scrie o pagină în istoria vizuală a societăţii româneşti de la începutul secolului XIX. Echivalent al ministrului de interne, hatmanul făcea parte din guvernul Moldovei, fiind astfel asimilat administraţiei otomane şi obligat să poarte caftan şi calpac, însemne ale funcţiei. Caftanul dublat cu blană lasă să se vadă cămaşa albă, decorată cu motivul lalelei, floarea preferată a sultanilor. Veşmintele şi calpacul par supradimensionate în raport cu chipul bărbatului. Trecut bine de prima tinereţe, el a schimbat barba stufoasă a vechilor boieri pe o barbă scurtă şi o mustaţă frumos îngrijite, mult mai moderne.

Patru tomuri groase în limba franceză sunt puse la vedere pe un raft în spate pentru a sugera formaţia intelectuală a boierului.

Soţia sa, Sultana Manu, născută Mavrogheni, poartă o rochie de factură occidentală, chiar dacă depăşită. Alăturarea celor două dă la iveală cu autenticitate limitele protipendadei româneşti şi ale aspiraţiilor sale de modernizare.

Vezi mai multe lucrări din Galeria de Artă Veche Românească

Facebook Page

Acest site folosește cookies

Folosim module cookie pentru a vă pune la dispoziție caracteristici de social media și pentru a analiza traficul. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii acestora.